*

SeppoMononen Omnia mea mecum porto!

Kansalaisia valvotaan elektronisesti myös maanteillä

  • Kännykkäradio alkoi hälyttää Ilmajoen keskustassa..
    Kännykkäradio alkoi hälyttää Ilmajoen keskustassa..
  • Maanteiden lyhtytolppien valvontasysteemi tuottaa stereokuvaa, joka mahdollistaa myös nopeuden mittaamisen. Kuva Ylöjärveltä.
    Maanteiden lyhtytolppien valvontasysteemi tuottaa stereokuvaa, joka mahdollistaa myös nopeuden mittaamisen. Kuva Ylöjärveltä.

 Aloitteesta järjestyspartioiden järjestämisestä öisten raittien turvallisuutta valvomaan raportoi Ilmajoki-lehti 30.2.2014. Itse asiassa elektroninen valvonta kattaa jo nykyään kaikki julkiset piha- ja tiealueet Ilmajoellakin, ja suunniteltu katupartiointi saattaa siksi olla turhaa päällekkäisyyttä

 Muutin asumaan kotipaikkakunnalleni toissa syksynä, ja sopiva ulkoilulenkki löytyi asuntoni läheltä. Musiikin kuuntelu kännykkäradiosta siivitti askelta mukavasti Homesojan raitilla kunnes nautinto keskeytyi ikävään häiriöön.

 Kokemuksistani eri tahoilla viisastuneena katsoin ylös ja siellä näin häiriön aiheuttajan.  Lyhtytolpan valaisimeen sijoitettu elektroninen laite oli samanlainen, jolla valvottiin kotikatuani Vaasassa noin kymmenen vuotta sitten.

 Modernissa valokuvauskamerassa voi olla automaattinen etäisyyden mittaus mutta muuten kuvaaminen on passiivinen tapahtuma. Aktivoitu valvontalaite sen sijaan vastaanottaa kuvan lisäksi tietoa ja voi siis tunnistaa kohteen. Digitaalinen tunnistaminen tapahtuu esimerkiksi kohteen kännykästä.

  - Yhtäkkiä häiriö radiossani lakkasi. Tämä johtui siitä, että vuorossa ollut päivystäjä sammutti tunnistamissysteemin, kun näki minun ryhtyvän valokuvaamaan. Vain aktivoituna systeemi paljastuu ja on radion häiriönä todettavissa.

 Elektroninen tunnistava valvonta on käytössä mm. Seinäjoella ja Vaasassa, ja Ilmajoen, Kurikan, ja Kauhajoen keskustoissa.  Mm. kantatie 67:llä valvonta tapahtuu  kaksisilmäisillä stereokuvaa tuottavilla laitteilla.  Stereosysteemi tunnistaa kohteen etäisyyden, ja edistyneellä ohjelmistolla voi antaa siis kohteen nopeuden.

 Ilmajoen kirkkotien kamerat näyttää uusitun syksyllä, ja uusin laite asennettiin Pajatielle kotitaloni pihan tarkkailua varten alkuvuodesta 2014.

 

Vuoden 1995 urkintasysteemin kehittäjän Sisäasiainministeriön Poliisiosaston systeemiselostuksen mukaan elektroninen valvonta kattaa laajasti  kansalaisten valvonnan "...seurata, rajoittaa, estää ja pakottaa henkilöitä ja ajoneuvoja...” (Aatos Häkkinen, Liikennevirasto).

 

Seppo Mononen tutkija filosofian maisteri 60800 Ilmajoki

0469016280

www.litorina.org

valokuvat SM

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat