SeppoMononen Omnia mea mecum porto!

Osaava kauppias hyödyttää suomalaista kuluttajaa

”Suomalaiset rakastavat suuryhtiöitä…” kirjoitti Pohjalaisen lukija (Tekstaten 19.7.2014) ja esittää kansantaloudellisesti merkittävän kysymyksen: miksi elintarvikkeet Suomessa ovat kalliita? Kysymys kohdistuu erityisesti S- ja K-ryhmittymiin, jotka kollektiivisesti näyttävät määräävän päivittäistavaramarkkinoita.

Onhan se merkillistä, että esimerkiksi omat 20 euron viikoittaiset ostokseni  maksaisivat marketissa jopa 30 euroa, kuten voin tarkistaa. 10 euron säästö viikon elintarvikkeissa tekee vuodessa 520 euron lisän eläkeläisen käyttövaroihini.

Mistä johtuu suomalaisten kiintymys kolhooseihin? Yksi syy, mainonnaksi sanotun aivopesun lisäksi, lienee henkinen alavireisyys. Kroonisesti väsyneet aivot eivät kykene arvioimaan ja tekemään  elämän tarpeellisia päätöksiä. Ne siirretään toisten tehtäväksi, ja yksi suosittu sijaisajattelija on viihdyttävä marketti.

Kehitys on pyrkimystä keskittyä olennaiseen. Kaupassa olennaista on että asiakkaan tarpeen tyydyttävä hyödyke on saatavilla kiinnostavalla hinnalla. Hinta muodostuu kaupan pitämisen kuluista, joihin lisätään kauppiaan kate (voitto) jolla liikettä ylläpidetään. Eettisessä kaupanteossa  katteen kohtuullisuus on tärkeä.

Ostos on asiakkaan ja kauppiaan välinen sopimus, ja etiikan sääntöjen mukaan siihen ei vaadita mitään jäsenyyttä ei ehtoja,  eikä lupauksia. Ainoa sitoumus on se sovittu hinta, jonka asiakas hyödykkeestä kauppiaalle maksaa. 

Demokraattisesti järjestäytyneessä yhteiskunnassa kuluttajalla on vapaus tehdä ostoksensa omalta kannaltaan tarkoituksenmukaisesti; Ja kauppias hankkii artikkeleita sieltä mistä ne kulloinkin tarkoituksenmukaisimmin on hänelle saatavilla.

Täten asiakas saa esimerkiksi banaanit ehkä puolella marketin mainostamasta ”Reilun kaupan” hinnasta. Osaavan kauppiaan maito maksaa 83 senttiä litralta. Tämä suomalaisen lehmän maito tulee Suonenjoen meijeristä. Mutta osaava Lidle-kauppias  tarjoaa valveutuneille asiakkailleen myös saksalaista kevytmaitoa, jonka hinta 66 senttiä litralta näyttää sopivan muillekin kuin minulle.

Häikäilemätöntä yksinkertaisen suomalaisen kuluttajan aivopesua on marketin mainos ’hyvää maitoa Suomesta”.  Maito on hyvää Boliviassakin, kuten tiedän kokemuksesta.  - Eikä missään myydä pilaantunutta maitoa.

Noin 10-30 prosentin ylihinta jonka kuluttaja maksaa elintarvikkeistaan marketissa, käytetään asiattomasti muuhun kuin kaupan toimintaan. Sekä Sokos että Kesko toimivat mm. puolisotilaallisessa Maanpuolustuskurssiyhdistys ry:ssä, joka yhteiskuntaa pyrkii hallitsemaan. Eettisesti toimiva osaava kauppias pyrkii osaltaan hyödyttämään suomalaistakin kuluttajaa.

 

Seppo Mononen, tutkija filosofianmaisteri /http://www.litorina.org/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat